OCT 29

Zadowoleni klienci kluczem do sukcesu
Opublikowany przez: Grzegorz | Tagi: marketing, promocja, pr | Data: 2017-10-08

Duża konkurencja na rynku, wymaga od przedsiębiorców podejmowania odpowiednich kroków, by przyciągnąć Klienta do swojej firmy i zwiększyć obroty.

Podstawowym zabiegiem podejmowanym przez właścicieli firm, celem pozyskania nowych klientów, jest reklama i odpowiednio zaplanowana cała strategia marketingowa.

Pozyskanie Klienta nie jest jednak ostatecznym etapem rozwoju firmy i rywalizacji z konkurencją. Ważne, by zadbać o zadowolenie nowo pozyskanego Klienta. Odpowiednia obsługa kontrahenta jest niezbędnym procesem utrzymania zadowalającej współpracy.

Firmy podejmują szereg działań mających na celu sprawdzenie zadowolenia kontrahentów ze współpracy i podjęcie ewentualnych interwencji, których celem jest polepszenie relacji. Audyt wewnętrzny bada prawidłowość obsługi pozyskanego Klienta.

Badanie satysfakcji Klientów staje się coraz bardziej popularną metodą, stosowaną w ramach tzw. "walki o Klienta". Pozwala na określenie rzeczywistego stosunku kontrahenta do firmy oraz jego subiektywny stopień zadowolenia. Warto pamiętać, że od satysfakcji Klienta zależy, czy będzie dalej z nami współpracował.

Istnieją dwa sposoby badania satysfakcji Klientów. Pierwszy, można określić jako audyt wewnętrzny. Polega na sprawdzaniu z poziomu firmy kilku głównych czynników wpływających na udaną współpracę, m. in. poziom sprzedaży czy analiza składanych reklamacji.

Druga metoda związana jest z bezpośrednim kontaktem z kontrahentem. Polega na badaniach jakościowych, do których zaliczają się wywiady grupowe oraz indywidualne pogłębione. Kolejną metodą są tzw. badania ilościowe. Zalicza się do nich wywiady telefoniczne, ankiety, kwestionariusze, zapytania wysyłane drogą mailową.

Badanie satysfakcji Klientów często bywa łączone z tzw. mystery shopping, który w branży handlowej przyjmuje zazwyczaj postać tzw. tajemniczego klienta. Polega to na obserwacji pracowników w ich naturalnym kontakcie z klientem. Badani pracownicy nie mogą wiedzieć, że są poddani audytowi. Pozwala to na zaobserwowanie błędów popełnianych przez pracowników i wyeliminowanie ich.

Warto pamiętać, że jakość obsługi klienta i stopień profesjonalizmu pracownika, może mieć kluczowy wpływ na zadowolenie Klienta.

Zobacz to na zdjęciach:

marketing

promocja

pr

Twój komentarz